اسلاید شو

موس را روی مطلب نگه دارید )) *** به سایت خودتون خوش آمدید ** کاربران گرامی از طریق سایت ما راحت به سامانه های دولتی ، ارگانها و ادارات وصل شوید از سمت چپ منوی موضوعات سایت گزینه مورد نظر را انتخاب و وارد سامانه شوید به راحتی میتوانید فیش حقوقی خود را از سامانه مورد نظر دریافت نمایید. باتشکر مدیریت سایت اطلاعات عمومی !
 
مولودی عید غدیر خم

اشعار عید غدیر خم

 

مشابه هاي از متن هاي مولودی خوشگل که برای عید غدیر خم را برای شما عزیزان فراهم نموده ایم 

 

متن مولودی عید غدیر خم
همۀ عالم بدونن علی شده وصی پیغمبر
خدا داره می نازه بعد نبی به حضرت حیدر
فرشته ها همۀ اومدن تماشا
وقتی نبی می خونه من کنت مولا
شب شب عاشقی شده به والله 2
چشم حسودا کور بشه ایشاالله 2
علی علی علی علی یا حیدر 2

******

علی امیر قلبم قلب متکدی الهی قربونت
اللهی قسمتمشه یه شب بیام به زیر ایوونت
دم بگیرم بخونم با شور مستی
امام اول و آخرم تو هستی
به جذبه ي برق نگاش ماشا الله 2
جون همۀ بش فداش ایشا الله 2
علی علی علی علی یا حیدر 2

******

دلا تو بحبوحه شوق روی لبا ترانه ي عشق
بذا ببار چشمات همۀ اینا بهانه ي عشق
آقا دلم شده پر از شور و شعف
پلی زده از تو هیات تا به نجف
آرزومه صحن و سرات به والله 2
برم تا ایوون طلات ایشاالله 2
علی علی علی علی یا حیدر 2

متن مولودی عید غدیر خم, مولودی عید غدیر

موسم ناب رحمت آمد ، عید ولایت آمد
ایام حُزن دشمن و بدخواه دین هست
جشن تولای امیر المؤمنین هست
بگو تو با صوت جلی ، علی علی علی علی
مولانا علی علی جان

 

******

دل به عشقش اسیر آمده ، عید غدیر آمده
پیچیده در هر جا نوای عشق حیدر
گیریم صله امشب ز دستان پیمبر
اي به همۀ عالم ولی ، علی علی علی علی
مولانا علی علی جان

 

******

بده بر ما اي نور دلها ، برات کرببلا
درد دل بشکسته ي ما را دوا کن
رزق محرّم را به مشتاقان عطا کن
جلوه ي حیّ ازلی ، علی علی علی علی
مولانا علی علی جان



تاريخ : شنبه 18 شهريور 1396برچسب:اشعار عید غدیر خم,مولودی عید غدیر,عید غدیر,عید,غدیر خم,شعر عید غدیر, | 10:2 | نويسنده : ماه |

خطبه غدیر سرشار از معارف گرانقدری است که لازمه گذران جامعه اسلامی از خطرات پیش رو است.

وقتی خط قرمز سکوت شکسته می شود

شاید بزرگترین خطر برای امّت اسلام، منافقین باشند؛ چراکه، ظاهری فریبنده و مؤمنانه دارند در حالیکه دشمن اسلام و امّت اسلامی اند؛ لذا شایسته است که پیامبر گرامی اسلام، بخش مهمّی از خطبه شریف غدیر را به افشای خصوصیّات و ترفندهای منافقان اختصاص دهند. از این رو نگاهی به برخی زوایای تحلیل نفاق با توجّه به خطبه بی نظیر غدیر خواهیم داشت.

 

مأموریت غدیر و خطر نفاق

مسلّماً اعلام جانشینی و ولایت حضرت علی(علیه السلام) مأموریّت مهمی است، چرا که تکلیف امّت اسلام پس از پیامبر را روشن می کند. امّا گویا این مأموریت ویژه، خطرات و حواشی خاصی را نیز در پی داشته است. تا اندازه ای که پیامبر خدا نیز، طلب معافیّت از این مأموریت را می کند، چنانکه می فرماید: وَ سَأَلْتُ جَبْرَئیلَ أَنْ یَسْتَعْفِی لِی (السَّلامَ) عَنْ تَبْلیغِ ذالِکَ إِلیْکُمْ - أَیُّهَاالنّاسُ - لِعِلْمی بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَکَثْرَةِ الْمُنافِقینَ؛ و من از جبرئیل درخواستم که از خداوندِ سلام اجازه کند و مرا از این مأموریت معاف فرماید. زیرا کمی پرهیزگاران و فزونی منافقان را می دانم. (خطبه غدیر) آری! پیامبر خدا می دانستند که در میان این جماعت، افراد بسیاری هستند که تنها ظاهری مؤمنانه دارند و ولایت علی(علیه السلام)، آزمون عمل است. ممکن است مراسم اعلام ولایت را بر هم زنند، چنانکه بارها همینطور شده بود، امّا این بار خداوند وعده حفظو ایمنی از دغدغه مورد نظر پیامبرش را داده می فرماید: وَ اللَّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاس‏؛ و خدا تو را از [گزندِ] مردم نگاه مى‏دارد. (مائده؛ 67)

نشانه های نفاق در پرتو ولایتمداری

منافقان، ظاهری چه بسا مؤمنانه تر از دیگران دارند، لذا بسیار فریبنده و مخفی هستند، مگر برای کسی که نشانه های منافقان را بشناسد و نفاق را تشخیص دهد، یعنی بصیرت داشته باشد. بلافاصله پس از فراز فوق، پیامبر خدا(صلّی الله علیه و آله) به تبیین نفاق و افشایخصوصیّات منافقان می پردازد. در اینجا به دو نشانه نفاق از منظر خطبه غدیر اشاره می کنیم؛

شماتت و مسخره کردن مؤمنان

وَ إِدغالِ اللّائمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ بِالْإِسْلامِ؛ و دسیسه ملامت گران و مکر مسخره کنندگان اسلام را می دانم. (خطبه غدیر) خداوند متعال نیز یکی از ویژگی های منافقان را اینگونه یادآور می شود: وَ إِذا لَقُوا الَّذینَ آمَنُوا قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا إِلى‏ شَیاطینِهِمْ قالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ؛ و هنگامى كه افراد با ایمان را ملاقات مى‏كنند، مى گویند: "ما ایمان آورده ایم!" (ولى) هنگامى كه با شیطان هاى خود خلوت مى كنند، مى گویند: "ما با شمائیم! ما فقط (آنها را) مسخره مى‏كنیم!" (بقره؛ 14) اصولاً منافق، چون در واقع ایمان به اسلام ندارد، إبایی ندارد که به هر بهانه ای ارزش های اسلامی را مورد تخطئه و کنایه قرار داده و حرمت شکنی کند. 

نفاق با طعم حسادت

یکی دیگر از اشاره های پیامبر اکرم به موضوع نفاق، پرداختن به موضوع خطر حسادت، در از بین بردن ولایتمداری و اطاعت است. لذا با صراحت هر چه تمام، مردم را از حسادت نسبت به علی(علیه السلام) بر حذر داشته و می فرمایند: مَعاشِرَ النّاسِ، إِنَّ إِبْلیسَ أَخْرَجَ آدَمَ مِنَ الْجَنَّةِ بِالْحَسَدِ، فَلاتَحْسُدُوهُ فَتَحْبِطَ أَعْمالُکُمْ وَتَزِلَّ أَقْدامُکُمْ؛ هان مردمان! به راستی که شیطانِ اغواگر، آدم را با حسد از بهشت رانده مبادا شما به علی (علیه السلام) حسد ورزید که کرده هایتان نابود و گام هایتان لغزان خواهدشد. (خطبه غدیر) امام صادق(علیه السلام) نیز یکی از نشانه های نفاق را این چنین بیان می کنند: إِنَّ المُؤمِنَ یَغبِطُ و َلا یَحسُدُ و َالمُنافِقُ یَحسُدُ و َلا َیغبِطُ؛ مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد. (كافى(ط-الاسلامیه)، ج2، ص307، ح7) با بر زبان آوردن شهادتین، شخص مسلمان می شود امّا ایمان در پرتو عمل است نه حرف! منافقان، ولایت را دارای حق پیروی نمی دانند لذا به جایگاه او رشک برده و از هر فرصتی برای لطمه به شأن او استفاده می کنند.

درس غدیر: ولایت؛ خط قرمز سکوت

پیامبر خدا خطاب به جماعت در غدیر خم، نسبت به شناخت دقیق منافقان آن جمع، ابراز آگاهی می کند ولی ابلاغ منصب ولایت علی(علیه السلام) را شایسته سکوت نمی داند، زیرا فرمانی قطعی از خداست. می فرمایند: وَلَوْشِئْتُ أَنْ أُسَمِّی الْقائلینَ بِذالِکَ بِأَسْمائهِمْ لَسَمَّیْتُ وَأَنْ أُوْمِئَ إِلَیْهِمْ بِأَعْیانِهِمْ لَأَوْمَأْتُ وَأَنْ أَدُلَّ عَلَیْهِمُ لَدَلَلْتُ، وَلکِنِّی وَالله فی أُمورِهمْ قَدْ تَکَرَّمْتُ وَ کُلُّ ذالِکَ لایَرْضَی الله مِنّی إِلاّ أَنْ أُبَلِّغَ ما أَنْزَلَ الله إِلَی (فی حَقِّ عَلِی)؛ و اگر می خواستم نام گویندگان چنین سخنی را بر زبان آورم و یا به آنان اشارت کنم و یا مردمان را به سویشان هدایت کنم [که آنان را شناسایی کنند] می توانستم. لیکن سوگند به خدا در کارشان کرامت نموده لب فروبستم. با این حال، خداوند از من خشنود نخواهد گشت مگر این که آن چه در حق علی(علیه السّلام) فرو فرستاده به گوش شما برسانم. (خطبه غدیر) بیاییم با شناختن نشانه های نفاق، امّت اسلام را از خطر آن رهانیده و منافقان را افشا کنیم. این، بزرگترین خدمت به امّت اسلامی است.



عید قربان یا عید الاضحی (روز دهم ذی حجه) از عیدهای بزرگ مسلمانان است. بنابر روایات دینی، در این روز خدا به ابراهيم خلیل فرمان داد اسماعيل را ذبح کند. او اسماعيل را به قربانگاه برد ولی جبرئيلهمراه با «قوچى» فرود آمد و ابراهيم آن را به جای اسماعیل قربانی كرد. سنّت قربانى در روز عید قربان در سرزمین منا به یاد آن رخداد است. مسلمانانی که برای حج، به زيارت خانه خدا می‌روند، طبق شروطی وظیفه دارند در منا قربانی کنند.

عبادت در شب و روز عید قربان بسیار سفارش شده و احیای شب عید قربان به دعا و نماز و نیایش بسیار پر فضیلت است. در روز عید قربان اعمالی مانند غسل، نماز عید قربان و قربانی کردن، زیارت امام حسین (ع) و خواندن دعای ندبه، مستحب است. روزه گرفتن در عید قربان مانند عید فطر حرام است.

عید قربان در کشورهای اسلامی، تعطیل رسمی است و مسلمانان در این روز جشن می‌گیرند.

اسامی دیگر عید قربان

نام دیگر عید قربان، عیدالاضحی و عید خون است. دهخدا از این روز با نام عید گوسپندکشان نیز یاد می‌کند.[۱] این روز همان روز آزمایش و امتحان حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل (ع) است که از آن سربلند بیرون آمدند.[۲]

تاریخچه قربانی

حضرت ابراهیم بنابر رؤیایی که دیده بود مأمور قربانی کردن فرزندش شد. در هنگام قربانی، ابراهیم پیشانی پسرش را بر زمین نهاد و تیغ تیز بر حلق او گذارد اما کارد گردن او را نبرید و سرانجام هنگامی که پدر و پسر تسلیم بودن کامل خود در برابر فرمان الهی را نشان دادند، خداوند عمل او را قبول نمود و ابراهیم به جای قربانی فرزندش قوچی را که جبرئیل آورده بود قربانی نمود.[۳] سنّت قربانى در روز عید قربان یادبود رخداد ذبح اسماعیل می‌باشد.[۴] بنابر برخی روایات، تمام حیواناتی که در سرزمین منا در روز عید قربان ذبح می‌شوند؛ فدیه حضرت اسماعیل می‌باشند.[۵]

در عصر جاهلیت قربانی کردن از پلیدی شرک مبرا نبود. کعبه را با خون قربانی آلوده می‌کردند و گوشت آن را بر خانه کعبه می‌آویختند تا خداوند آن را قبول کند. در قرآن کریم این رسم مذموم خوانده می‌شود و شرط قبولی قربانی تقوا معرفی می‌شود.[۶] همین تقوا و خلوص برای قربانی کردن است که این روز نحر، حج اکبر نامیده می‌شود.[۷]

اعمال شب عید قربان

از امام صادق (ع) روایت شده که از پدرانش چنین نقل فرمودند: «امام علی (ع) دوست داشت چهار شب از سال، خود را فارغ نماید؛ شب اول رجب، شب نیمه شعبان، شب عید فطر و شب عید قربان» به نظر می‌رسد که منظور از فراغت، فراغت برای عبادت در آن با زنده نگهداشتن آن باشد. همچنین در شب و روز عید زیارت امام حسین (ع) مستحب است.[۸]

اعمال روز عید قربان

روز عید قربان روز پر فضیلتی است. اعمال این روز چند چیز است:

روزه در عید قربان

روزه گرفتن در روز عید قربان مانند عید فطر حرام است.[۱۵]

قربانی در مناسک حج

منا محلی است که حجاج، صبح عید قربان به آنجا وارد می‌شوند. اعمال سرزمین منا سه چیز است:

  1. رمی جمره
  2. قربانی
  3. حلق و تقصیر

قربانی، پس از رمی جمره عقبه انجام می گیرد.[۱۶]

شرایط قربانی در حج

یکی از سه حیوان شتر،‌ گاو و گوسفند برای قربانی تعیین شده است؛ البته قربانی شتر و پس از آن گاو، بهتر است. قربانی سایر حیوانات غیر از سه حیوان مذکور کافی نیست.[۱۷] احتیاط مستحب آن است که ذبیحه را سه قسمت کنند: قسمتی را هدیه و یک قسمت را صدقه و قدری را هم بخورند.[۱۸]

اسرار قربانی کردن

سر عبادت رسیدن به قبول طولی عبادت است. مثلا طهارت شرط عرْضی است اما برای رسیدن به سر عبادت باید پرهیزگار بود و شرط قبول طولی نماز،‌ تقوا است. انما یتقبل الله من المتقین.[۱۹] برای قربانی کردن اسراری ذکر شده است:

عید قربان در کشورهای اسلامی

عید قربان، یکی از تعطیلات رسمی در تقویم اسلامی است که در کشورهای اسلامی از یک روز تا یک هفته به مناسبت این عید بزرگ تعطیل بوده و در این مدت جشن‌ها و مراسم باشکوهی در این کشورها برگزار می‌شود. در جمهوری اسلامی ایران به مناسبت عید قربان یک روز تعطیل رسمی است.[۲۴]

پانویس

  1. پرش به بالا دهخدا، لغت‌نامه، ذیل گوسپندکشان.
  2. پرش به بالا ضیاءآبادی، سید محمد، حج برنامه تکامل، ص ۳۳۲.
  3. پرش به بالا صافات، آیه۱۰۴-۱۰۵.
  4. پرش به بالا صادقی تهرانی، البلاغ فی تفسير القرآن بالقرآن، ۱۴۱۹ق، ص ۴۵۰؛ سید قطب، فی ظلال القرآن، ۱۴۱۲ق، ج ۵، ص ۲۹۹.
  5. پرش به بالا صدوق، عيون أخبار الرضا عليه السلام، ۱۳۷۸ق، ج ۱، ص ۲۱۱.
  6. پرش به بالا سوره حج، آیه۳۷.
  7. پرش به بالا جوادی آملی، جرعه‌ای از صهبای حج، ۱۳۸۸ش،‌ ص۲۲۶.
  8. پرش به بالا ملکی تبریزی، میرزا جواد، المراقبات، ص ۳۷۱.
  9. پرش به بالا مجلسی، زادالمعاد، ص ۴۲۶-۴۲۷.
  10. پرش به بالا مجلسی، زادالمعاد، ص ۴۲۷-۴۲۸.
  11. پرش به بالا مجلسی، زاد المعاد، ص۴۲۸.
  12. پرش به بالا سید بن طاووس، اقبال، ص ۴۵۱.
  13. پرش به بالا کلینی، الکافی، ج۴، ص۵۱۷.
  14. پرش به بالا قمی، عباس، مفاتیح الجنان، ص ۴۴۵.
  15. پرش به بالا نجفی، جواهر الکلام، ج ۱۶، ص۳۲۴.
  16. پرش به بالا عطائی اصفهانی، علی،اسرار حج، ص ۱۲۶-۱۲۳.
  17. پرش به بالا امام خمینی، مناسک حج، ص ۲۰۷.
  18. پرش به بالا امام خمینی، مناسک حج، ص ۲۱۳.
  19. پرش به بالا سوره مائده، آیه۲۷.
  20. پرش به بالا سوره حج، آیه۳۷.
  21. پرش به بالا ری شهری، حج و عمره در قرآن و حدیث،‌ ۱۳۸۶ش، ص۲۴۸.
  22. پرش به بالا سوره حج، آیه۲۸.
  23. پرش به بالا جوادی آملی،‌ جرعه‌ای از صهبای حج،‌ ۱۳۸۸ش، ص۲۲۶.
  24. پرش به بالا جام جم آنلاین، سایت سازمان تبلیغات اسلامی

منابع



صفحه قبل 1 صفحه بعد
مترجم سایت

مترجم سایت

کد اخبار